Inloggen kennis database

Ik las op 8 april 2021 het volgende nieuwsbericht:

‘Gluurapparatuur in trek door thuiswerken’

Volgens de softwarevergelijkingswebsite Captera is de vraag vanuit Nederlandse bedrijven naar monitoringssoftware voor medewerkers met maar liefst 58% toegenomen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar vóór corona. Werkgevers kunnen zo in detail bijhouden en controleren wat hun thuiswerkende medewerkers uitvoeren. Zo wordt er onder meer gekeken naar het aantal muisbewegingen of toetsaanslagen.

 Wordt dit de toekomst van thuiswerkend Nederland, vraag je je dan af. Je eerste reactie, als je dit leest, is om alle medewerkers die hiermee worden geconfronteerd, te adviseren ontslag te nemen en zo snel mogelijk op zoek te gaan naar een andere werkgever. Helaas is dit voor velen geen optie.

Je kunt natuurlijk, zoals ook verder in het nieuwsbericht te lezen was, de vakbond inschakelen om de strijd aan te gaan. Waarbij ik er gemakshalve vanuit ga dat dit controle-gedrag bij alle medewerkers bekend is. Maar het zou zomaar kunnen, dat dit ook nog eens stiekem gebeurt.

Ik denk niet dat het een oplossing is om als medewerker de strijd aan te gaan. Ik denk zelf aan een compleet andere weg.

Als medewerker kun je er namelijk ook voor kiezen om je werkgever, je manager, leidinggevende die aan dit ‘gluurdersgedrag’ lijdt, te helpen!

Je kunt zelf die hulp te bieden, waar hij of zij blijkbaar zo’n behoefte aan heeft.

Stress

Want je zult als werkgever, als leidinggevende maar elke dag moeten leven met de overtuiging dat je de mensen, die in jouw bedrijf of op jouw afdeling werken, niet kunt vertrouwen. Dat je elke dag de spanning in je lijf voelt, die door die nare controlerende gedachten gevoed wordt. De negatieve stress die dit veroorzaakt. Je staat continu aan! Altijd op scherp. Dat is toch niet vol te houden. Op den duur kan dit zelfs ten koste gaan van je gezondheid. Dan wordt leiden echt lijden.

Kortom, voor jou als werknemer is er werk aan de winkel.

Want jij hebt hier zelf geen last van. Die frustrerende negatieve gedachten zijn niet van jou. Jouw werkgever/leidinggevende heeft gewoon dringend ondersteuning nodig: zo snel mogelijk een mensgerichte benadering. En het mooie is dat die hulp kan komen van jou als werknemer. Hoe mooi wil je het hebben. Zo’n kans krijg je niet vaak.

Hoe dan?

Zorg er in de eerste plaats voor dat je de behoefte aan dit ‘gluurgedrag’ niet in de conflictsfeer trekt. Want o wee als je leidinggevende zich aangevallen voelt, dan loop je het risico dat direct het reptielenbrein wordt geactiveerd en dan komt hij of zij nog meer in de vechtmodus en versterkt dit het wantrouwen. Zo’n aanpak helpt je niet verder en dus is hier niemand mee geholpen.

Nee, neem als medewerker even afstand en zet je empathisch vermogen in. Zoek bovendien in jezelf naar een manier om respectvol te zijn en vertrouwen te geven. Je hoeft daarvoor alleen maar jezelf te zijn. Je zult merken, dat je leidinggevende hier in eerste instantie van zal schrikken, maar ik adviseer je: hou vol!

Ook als hij of zij zich schaamt, blijf empathisch en blijf zeggen dat je het wel begrijpt, maar dat ieder mens is staat is om te groeien. En dat gedrag van de één het gedrag van de ander oproept. Met andere woorden: vertrouwen schept vertrouwen, maar wantrouwen kan ook het wantrouwen van de ander oproepen. Leg het goed uit, net zolang tot je leidinggevende het snapt en kiest voor verandering, voor groei.

Jij vindt bijvoorbeeld via Zoom/ Teams best een manier om regelmatig met je leidinggevende een voortgangsgesprek te hebben. Wacht niet tot het eindejaarsgesprek. Natuurlijk weet je dat hij of zij destijds een training heeft gevolgd in persoonlijke ontwikkeling, maar dat alles is weggezakt. (Ver)oordeel niet, ook al zie je dat je leidinggevende dat wegzakken wel gewend is. Jij neemt vasthoudend het initiatief om je leidinggevende te coachen en vertrouwen op de agenda van het werkoverleg te plaatsen.

Als je zo jouw werkgever helpt, zul je zien dat die gluurders-software in de prullenmand van je computer verdwijnt. Want je hebt gelijk het is software en waar jij op koerst is juist het tegenovergestelde: hardware: een stevig en onverwoestbaar onderling vertrouwen. Je moet ook niet gek opkijken, dat de prestaties van het bedrijf hierdoor alleen maar toenemen. Win-win heet dat.

 

Danny Warbout

Trainer/coach

HRM-adviseur

*Danny Warbout is auteur van het boek `Waarom wisten wij dit niet eerder’, dat binnenkort verschijnt. Hij schreef het in coronatijd.